Külföldi Továbbtanulás

BLOG

Elérhető támogatások Dániában – Az SU

2016. november 22. 11:51 - Kovács Márton

Míg Európa túlnyomó részén az oktatásért fizetni kell, egy szerencsés északi országban a főiskolára és egyetemre járok havonta több mint kétszázezer forint oktatási támogatásban, kiemelkedő lakástámogatásban és tanulmányaik után munkanélküli segélyben is részesülnek. Hogy is van ez?

su_cikk_kep.jpg

Az SU

Dánia 2016-ban a világ legboldogabb országa. Köszönheti ezt rendkívül alacsony korrupciójának, kiemelkedő közbiztonságának és a helyi fizetésszintek közötti alacsony különbségeknek is. Ez utóbbi azonban hátulütőkkel is jár: mivel a helyieket nem motiválja a magasabb életszínvonal, egyre kevesebben választják az évekig tartó tanulmányokat és a vezetői pozíciókkal járó nagyobb stresszt, magasabb felelősségszintet.

Vezetőkre márpedig szükség van.

A helyi és az európai uniós diákokat ezért a Statens Uddannelsesstøtte, rövid nevén az SU elnevezésű támogatással motiválják. Ennek feltétele, hogy az erre pályázó diák nappali tagozatos hallgatói jogviszonya mellett havonta minimum 43 órát dolgozzon, legalább 100 DKK órabérrel. A támogatást minden, a feltételeknek megfelelő diák megkapja, az összege pedig havi bruttó 5941 DKK, ami napi árfolyamon nagyságrendileg 246,000 Ft. Ennek a nettója erősen egyénfüggő, a legtöbb diák általában 5,200 DKK, azaz nagyságrendileg 215,000 Ft környékén kap kézhez a fizetésén felül.

Hol a trükk?

Trükk nincs, röghözkötés nincs, a támogatás pedig nem visszatérítendő. Még az előírt órabér sem kifejezetten magas, szinte minden diák e felett keres. Dán nyelvtudás nélkül viszont az elérhető munkák a mosogatás-takarítás-raktári rámolás-újságkihordás vonalon mozognak. A magas helyi életszínvonalnak köszönhetően ezekkel is 100 DKK (kb. 4100 Ft) /óra felett lehet keresni, azonban a sok külföldi diák miatt ezekre az állásokra nagy a túljelentkezés, munkát találni aktív munkakereséssel is hónapokba telik a legtöbb esetben. A fent említett problémák miatt a dániai élet biztonságos és kényelmes megkezdéséhez nagyságrendileg 1,5 millió Ft-ra van szükség. Tekintve azonban, hogy a megélhetés szállással, utazással, étellel együtt (Koppenhágát kivéve) havonta nagyságrendileg 200,000 Ft-ba kerül, heti 15 óra munka esetén pedig a munkabér és a támogatás nettó (tehát kézhez kapott) 400,000 Ft felett van, ez így is egy kiemelkedő lehetőség. A felsőoktatási helyszín kiválasztása termèszetesen egy komoly döntès, ami nem a támogatásokon múlik, de ha Dánia mellett döntöttèl, segítsèg sosem jön rosszul.

Le lehet-e rövidíteni valahogyan a munkakereséssel töltött időt?

Szerencsére igen, ehhez viszont tenned is kell. A részletekhez jelentkezz személyes konzultációra!

Jövő héten az elérhető dániai lakástámogatások témakörével jelentkezünk. Addig is olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy keress telefonon a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

Birmingham, a metropolis

2016. szeptember 05. 14:12 - Kovács Márton

Na, ez a város gyökeres váltás volt az előzőekhez képest: több mint egymillió lakosával a város népsűrűsége Budapestéhez képest is 15%-al nagyobb, saját repülőtérrel, nagyméretű plázával, valamint öt különböző egyetemmel rendelkezik. Ezek közül mi a Birmingham City University-t látogattuk meg.

20150522_102848_hdr.jpg

Az iskola nagy, modern és sokrétű. Tanítanak itt művészeteket, informatikát és mérnöki tudományokat is, összesen több mint 23,000 diák számára.

Az első utunk a művészeti karra vezetett, ahol az építészeté, a divaté és a multimédiás tudományoké a főszerep. Az építészeti tanulmányokat színvonalát 1 nap alatt nehéz megítélni, divatszempontból Nottingham jobban meggyőzött, no de a média... A héten több iskolában ámultunk el a televíziós szakok felszereltségén, de egyik sem közelítette meg ezt a színvonalat. 

tvstudio1.png

A részleg a profi stúdión kívül rendelkezik számos vágószobával, illetve egy CGI, azaz számítógépes modellezési laborral is. Ezt sajnos nem tudtuk meglátogatni, a vizitünk időpontjában éppen a Sonyval tárgyaltak a kiadási feltételeiről.

Az intézmény kifejezetten büszke az autóversenyzésben elért sikereire, illetve az azzal kapcsolatos Motorsport and Automotive Engineering szakára. Az itt tanuló diákok tanulmányútja irigylésre méltó: első tanévükben egy fix büdzséből építeniük kell egy együléses versenyautót, melyet a másodikban továbbfejlesztenek, illetve versenyeznek vele. A harmadik évben a szabadságé a főszerep, a hallgatók dönthetnek, hogy nagyobb pályaautót, offroadert, driftautót építenének, avagy tapasztalatukkal besegítenek az elsőéves hallgatók munkájába. A laborban számos műszer és robotkar is található, az elsőévesek kész versenyautója pedig így néz ki:

img_20150522_153108.jpg

img_20150522_152720.jpg

 

A felszereltség és az oktatás minősége vitán felüli, azonban a várost valahogy mégsem tudtam igazán megszeretni. A nagy méret persze rengeteg előnnyel jár (csodálatosak a szórakozási lehetőségek, könnyű munkát találni, rengeteg a bevásárlási lehetőség), de vannak hátrányai is. Az árak Londonnál jóval olcsóbbak, de a kisebb településekét jelentősen meghaladják. A város legnagyobb plázájában, a Bull Ring-ben időnként lépni sem lehet, egy szelet pizzáért pedig 20 percet kellet sorban állnom hétvégén. A vigalmi negyed tömött, a közbiztonságot nem éreztem tökéletesnek. Semmi bajom a tömeggel, a magyar főváros egyik leghangosabb és legzsúfoltabb részén élek, de ezt valahogy mégis túlzásnak éreztem. Az emberi ízlés viszont sokféle, ami nekem talán sok, másoknak pont megfelelő :-)

Birminghamben tanulnál? Szeretnél az autóiparban vagy a filmes világban dolgozni? Esetleg más kérdésed lenne? Olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

Ui.: Az előző post rejtvényének megfejtése laptopkölcsönző automata. Ha a könyvtárban eszedbe jut hogy böngésznél egy kicsit, esetleg lemerült volna a saját géped, a diákigazolványoddal bármikor bérelhetsz magadnak egy laptopot, ingyen és bérmentve.

 

komment

Nottingham, a felsőoktatás (és a kocsmák) fellegvára

2016. február 25. 19:00 - Kovács Márton

Az érkezés-zuhany-kipakolás szentháromság után végre a várva várt sörömhöz is sikerült eljutnom: az egyetem képviselőivel egy kellemes hamburgerezőben ültünk le vacsorázni, itt beszéltük meg a következő napra várható programokat. Az étkezésen az iskola négy alkalmazottján kívül két diák is részt vett, így tőlük is tudtunk érdeklődni a suliról – a véleményüket persze csak félig-meddig fogadtuk el, nem véletlen pont őket küldték erre a vacsorára :-)

Másnap reggel korán keltünk, hiszen rengeteg látnivaló állt előttünk: városi egyetemként az intézmény szakágai külön létesítményekben működnek, így sok épületet kellett körbejárnunk. Elsőként a jogi karral kezdtünk. Az első dolog amit itt megláttunk, az intézmény Legal Advice Center-e volt.

img_20150521_093702.jpg

A joghallgatóknak a tanulmányi idejükben kötelezően itt kell tölteniük heti pár órát, hogy a betérőket díjmentesen hasznos tanácsokkal lássák el, és e közben is tanuljanak. Azt hiszem, valahogy így néz ki a gyakorlati alapú oktatás :-)

És hogy hol is tanulnak a diákok a tárgyalni? Természetesen az egyetem bíróságán..

img_20150521_093212.jpg

 Miután összeszedtük az állunkat a földről, egy kis terembe kísértek minket, hogy meghallgassunk pár alapvető információt a városról és az iskoláról. A településen összesen 260,000 ember él, közülük nagyságrendileg 60,000 a diák. A város méretének arányaiban az Egyesült Királyságon belül itt van a legtöbb bár és étterem, illetve rengeteg bolt, divatüzlet is megtalálható is. Ez nem csak a szórakozás, hanem a diákmunka szempontjából is kiemelkedően fontos, a hallgatók átlagosan nagyjából 7 GBP/óra díjazással dolgoznak. A diákmunkák másik fő irányvonala a divat, Nottingham híres a szövéséről, csipkéiről is. Éppen ezért meglátogattuk az „art” campust is.

Az iskolában rengetegen tanulnak csipkét verni, varrni, szőni és fonni, klasszikus szövőszékeken és a legmodernebb berendezéseken egyaránt. Az oktatás abszolút gyakorlati alapú, mindenki megtanulja a masinák használatát, és projektek keretein belül saját ruhákat tervez. Ezeket a ruhákat a nottinghami divatbemutatókon rendszeresen bemutatják, ahol az iparág apraja-nagyja felvonul és megtekinti a munkákat. A diákok a viseletek mellé elhelyezik a saját névjegyeiket is, így rendszeresen kapnak munkaajánlatokat is. Ottjártunkkor éppen egy bemutatót kezdtek berendezni a diákok, így igen nagy volt a sürgés-forgás.

 img_20150521_111246.jpgimg_20150521_121031.jpg 

Szintén ezen a karon található az intézmény filmes stúdiója is, ahol a suli saját televíziós adását is készítik. Vadi új kamerákkal, az iparági szabványnak megfelelő berendezésekkel.

Mint az a következő előadásokból kiderült, az elképesztő felszereltség nem a véletlen műve: az elmúlt években az intézmény összesen 350 millió angol font befektetést eszközölt. Ezért van például az ebédlőből üvegfalon át nézhető mászófaluk, illetve ezért folyhat az oktatás gyönyörű, műemlék jellegű épületekben. Egy kép többet mond ezer szónál, ezért most ide szúrok kettőt is :-)

 img_20150521_114953.jpg

img_20150521_131656.jpg 

Az épület bejárása után átmentünk a Nottinghamtől nagyjából 20 percre fekvő Clifton campusba. Az egész épületegyüttes új, a diákok itt a University of South Wales-hez hasonlóan egy diáktelepülésen lakhatnak, közvetlenül a kollégium mellett járhatnak iskolába. Itt a sporttudományi kar (az iskola egyik legfontosabb része, rengeteg a sportoló), a helyi CSI szak (LINK!!), illetve a biológiai jellegű képzések kaptak helyet.

A labort szintén megtekintettük. Belépés előtt a professzorasszony megemlítette, hogy bent élő baktériumokkal is foglalkoznak, így fel kell tennie egy kényes kérdést: van-e közülünk valaki, aki terhes?

He-he… A kilenc fős csapatból egyedüli fiúként én biztos voltam a válaszomban, a hölgyek láthatóan kicsit kevésbé :-) Végül némi hezitálás és a kockázatok megvitatása után speciális öltözetben és védőszemüvegben mindenki bejött.

 img_20150521_140001.jpg

A létesítményen belül higiéniás okokból nem fotózhattunk, így csak ezt az egy képet tudtam lőni ablakon keresztül. Az ide betérőknek kifelé-befelé is fertőtlenítésen kell átesniük, gyakorlatilag semmit sem vihetnek az épületbe. Jegyzetelni táblagépeken tudnak, amiket időnként úgyszintén cserélnek, nehogy a rájuk tapadó kosz torzíthasson valamilyen eredményt. Ugyan kicsit meg voltunk illetődve (elkapjuk a T vírust, holnapra mindannyian zombik leszünk, stb) de végül ezen is túlestünk, a bőséges bemutató után mosolyogva hagytuk el az épületet.

Jövő héten a rovat utolsó tagjával, A Birmingham City Universityvel folytatom az írást. Addig is egy kis fejtörő:

img_20150521_142008.jpg

Mi látható a képen?

 

Válasz a következő postban! :-)

 

Nottinghamben tanulnál? Szeretnél a divatiparban elhelyezkedni? Esetleg más kérdésed lenne? Olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

 

komment

Irány Cardiff!

2016. február 18. 15:20 - Kovács Márton

 

A Treforestben elhelyezkedő campus bemutatását követően  Cardiffba mentünk át. Maga az út autóval fél óra sem volt, vonattal állítólag még gyorsabban, maximum 25 perc alatt be lehet jutni a nagyvárosba. Ez egy teljesen más világ: míg Treforest egy apró falu, melynek lakosságát leginkább az egyetemisták teszik ki, Cardiff a régió legnagyobb városa saját kikötővel, számtalan plázával, igazi nagyvárosi élettel. A település légköre barátságos, a megélhetés valamivel olcsóbb mint a legtöbb angliai településen, valamint munkát is bőven lehet itt találni. A belvárosban található klasszikus épületek pedig eszméletlen jól néznek ki:

img_20150520_163808.jpg 

Míg Treforest első sorban a mérnöki karok fellegvára, itt a művészeti szakok a dominánsak. A művészetet pedig igen tágan kell értelmezni. Nem csak színészeket és zenészeket, de színpadrendezőket, hangtechnikusokat, filmproducereket, animációs szakembereket és profi fotósokat is képeznek. Meglepődtünk a zenészek számtalan ministúdióján, elképedtünk a filmesek profi berendezésétől, de rám személy szerint a legnagyobb hatást a hangmérnökök felszerelése tette. Mindamellett, hogy a legmodernebb ipari berendezéseket is használják, az iskola birtokában van egy 1970-es évekbeli  teljes stúdiófelszerelés, amin többek közt Elton John felvételei is készültek. Kvázi felbecsülhetetlen értékű muzeális darab, amit a tulajdonosa ajándékozott az intézménynek. A diákok így a zenefelvétel múltjáról is sokat tanulhatnak.

kepmix.jpg

Wales külön érdekessége, hogy az angol mellett mindenhol használják a kihalófélben levő, angolhoz egyáltalán nem hasonlító walesi nyelvet is, illetve a megőrzése érdekében díjmentes kurzusokat tartanak minden, az országban élő ember számára. Az összes üzletre, útszéli táblára, hivatalra kötelezően ki kell írni az információkat walesiül is. Ez is ráerősített a benyomásomra, miszerint a walesi egy kicsi, ámde roppant összetartó, erős nemzettudattal rendelkező nép. Megijedni nem kell tőlük, mosolygósak és szívesen látják a külföldieket is. A nyelv maga nagyon fura, számomra szinte minden szó úgy néz ki, mintha egy deathmetal banda neve lenne.

img_20150520_135629.jpg

A város másik nagy érdekessége, hogy kifejezetten olcsó. Ugyan az egyetemi diákszállások itt is kifejezetten drágák, de a városban számtalan olcsó opciót lehet találni erre is. Sajnos kikapcsolódásra nem volt időnk, így a helyi éjszakai életről nem tudok beszámolni, de áthaladtunk az iskola bárján, így az ottani árakról sikerült lőnöm egy képet.

img_20150520_140035.jpg

Az előadások és a túravezetés végére jól esett volna egy korsó finom Erdinger, de erre már nem volt időnk. Előttünk állt egy közel három órás út, amelynek a végén megérkezünk az utolsó előtti célállomásunkra, Nottinghambe. Talán a Nottingham Trent University tetszett a legjobban az összes intézmény közül, így már alig várom, hogy arról is írhassak pár sort :-)

Megtetszett Cardiff? Közel áll a szívedhez a zene? Esetleg pont a lényeget nem írtam le? Olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

 

 

komment

Túra az Egyesült Királyságban – Harmadik nap

2015. december 02. 12:22 - Kovács Márton

Wales- Első rész, Pontypridd campus

A rövidke intermezzo után térjünk vissza a túrára, pontosabban a második nap estéjére.

Szóval megérkeztünk, és megkaptuk a kollégiumi szobáink kulcsát. Egyedüli férfiként nyilván egyágyas szobát kaptam ami pici, de tiszta, rendezett és kényelmes volt. Sajnos nem sikerült igazán előnyös fotót lőni róla, de valahogy így néz ki:

20150520_075441.jpg

Saját hűtő asztal, ágy, vezetékes és vezeték nélküli internet is jár hozzá alapáron. Az internetből ha jól emlékszem 15m/sec az ingyenes, némi plusz előfizetésért 150m/sec-est is adnak. Az ingyenes verzió szerintem szinte mindenkinek az igényeit kielégíti. Szintén a kollégiumi szoba része egy zuhanyzós fürdő is. És hogy mibe kerül ez? Tessék megkapaszkodni: 120 Fontba. Nem havonta, hetente. A városban féláron lehet kapni jobb szobákat, így a kolit itt sem tartom a legjobb megoldásnak.

Maga az egyetem egy meredek domboldalba épült, így a Treforest körüli dombokat, szántókat szépen be lehet látni az iskolából.

 20150519_185838.jpg

A kantinban elfogyasztott reggeli után (kajajegyes rendszer, sok finomságot adnak) meghallgattuk az intézménnyel kapcsolatos legfontosabb információkat: az oktatásuk abszolút gyakorlat alapú,  összesen 5 campussal rendelkeznek, 30,000 diák látogatja az iskolát magas elégedettségi faktor mellett, és az itt tanulók 94,8%-a 6 hónapon belül elhelyezkedik a szakmájában. Ez utóbbira azért felkaptam a fejem, elég durva adat.

A rövid fejtágítás után megmutatták a sportcsarnokot, felsorolták az iskola keretein belül végezhető sportokat (rúdtánc?! szörf?!), majd elkezdték megmutogatni a mérnöki kart. Ezt a részt a lányokkal ellentétben rettenetesen élveztem.

img_20150520_095452.jpg

Többféle eszterga, vízvágó, 3d nyomtató, ipari fúrógép és egyéb eszközök állnak a mérnökhallgatók rendelkezésére amiken tanulhatnak, illetve a saját ötleteiket is megvalósíthatják. A mérnöki termek között elhaladtunk egy előadótermen is, ahol a színpadrendező BSc -sek gyakorolhatnak. Én meg pár éve még nevettem a száraztészta készítő OKJ-s képzésen…

A túra végére hagyták az egyik legnagyobb érdekességet, az egyetem aeronautikai szakát. Itt saját, professzionális szimulátorral rendelkeznek, amiken akár pilótákat is lehet képezni, illetve van egy saját repülőgépük is, amelyet a diákoknak minden évben csavarról csavarra szét kell szedni és össze kell rakni, hogy tanuljanak. A University of South Wales többet közt a British Airways –el is kapcsolatban áll, így a repülőgépszerelőik igen keresettek.

img_20150520_100311.jpg

A képen látható úriember a szak vezetője, akitől egy elképesztő és színes előadást hallgattunk meg a repülésről. Azt is megjegyezte, hogy már elkészült az új épületük is, ahova egy sugárhajtású gépet terveznek berakni (azóta már be is került- a szerk.). Apró üröm az örömben, hogy a gép törzse sajnos nem fér be, ezért ki kell bontaniuk az új épület egyik falát. Vajon hol voltak ilyenkor a képzett mérnök kollégák? :-))

Walesben szeretnél élni? Mindig is lenyűgözött a repülés világa? Ebben az esetben olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton 

komment

Furcsa szakok rovat – első rész

2015. november 18. 16:51 - Kovács Márton

Forensic Science

Ugyan az előző írásban Walesi (és főképp kollégiumi) leírást ígértem, szeretném megtörni a blog egyhangúságát egy új rovat bemutatásával.

Mint azt már az első bejegyzésben is megírtam, számos iskola számtalan képzését promotáljuk, amik között egészen fura, vicces, avagy megdöbbentő kurzusok is akadnak. Az első ilyen, amiről írni szeretnék nektek, a Forensic Science.

forensic2.jpg

Pár évvel ezelőtt hatalmas sikere volt a CSI és NCIS sorozatoknak, valamint azok nagyságrendileg 42 különféle alváltozatának is. Belegondoltatok már, mit kell tanulni ahhoz, hogy valaki bűnügyi helyszínelő lehessen? Pontosan ezt.

Egy helyszínelő szakember feladata a bűnügyi helyszínek vizsgálata, bizonyítékok begyűjtése, laborelemzése, az eredmények kiértékelése és megvédése a bíróság előtt. Hogy képesek legyenek erre, a diákoknak tanulniuk kell jogot, biológiát, kémiát, matematikát (például a lövedékek ballisztikus elemzéséhez), valamint magát a helyszínelést is. Ennek érdekében az egyetemek rendszeres szimulációs gyakorlatokban teszik próbára a diákokat, ahol gyújtogatási, rablási, gyilkossági ügyekben kell nyomozniuk. Rend szerint fenntartanak egy teljesen felszerelt „crime scene” házat is, ahol a diákok valószerű körülmények közt vizsgálhatnak megcsonkított, felakasztott, vérbe fagyott bábukat. Az itt összegyűjtött bizonyítékok a szak számára kialakított laborokba kerülnek, itt lehet őket megvizsgálni.

forensic1.jpg

Bizonyos intézményekben a tanterv részét képezi a bírósági szimuláció is, amelyben a Forensic-et tanuló diákok együttműködnek a joghallgatókkal is.

Jelenleg az általunk promotált Forensic Science képzések mindegyike akkreditált az angliai helyszínelési kamara által, illetve a programok szoros együttműködésben zajlanak a rendőrséggel és kórházakkal is. Ritka esetben a végzős hallgatók akár az Interpolhoz is bekerülhetnek szakmai gyakorlatra.

Ugyan a követelmények a tanító intézménytől függően itt is széles spektrumon mozognak, de általánosságban elmondható hogy a bekerüléshez minimum négyes biológia, kémia és angol, valamint legalább hármas matematika érettségi szükséges.

Érdekel a helyszínelés világa? Többet szeretnél tudni az intézmények felszereltségéről? Ebben az esetben olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

horatio-caine.jpg

komment

Túra az Egyesült Királyságban – Második nap – Southampton

2015. november 06. 12:59 - Kovács Márton

  Southampton több szempontból is érdekes város: egy részről az Egyesült Királyság legmelegebb városa, Európa hajózási fővárosa, a Titanic szülőhazája, ráadásul a két egyetemén összesen 40 ezer diák tanul. Ezek az iskolák a gyakorlati fókuszú Southampton Solent University, illetve az általunk meglátogatott, akadémiai típusú képzést nyújtó University of Southampton.

Maga a suli egy kutatóegyetem, a világ 80. legjobb iskolája (24.000 rangsorolt egyetemből ez azért igen szép eredmény), az Egyesült Királyságon belül pedig a 16. helyet foglalja el. Abszolút elitiskola, csak és kizárólag a legjobbak részére. Tanáraik közül kiemelkedően híres Dr. Tim Berners-Lee, a http protokoll és úgy általában az internet feltalálója, legismertebb diákjaik között pedig ott van Adrian Newey, a Red Bull Racing Formula-1 istálló főmérnöke; Stephen Payne, a világ legnagyobb utasszállító hajója, a Queen Mary II építésének vezető mérnöke; George Buckley, a 3M nevű, 30 milliárd dollár feletti értékű cég elnöke, valamint több híres televíziós személyiség is. Az egész intézmény hangulatáról az alábbi videó árulkodik a legjobban: 

Az iskolának összesen 7 kampusza van, ezek nagy része Southamptonban található, de egy kihelyezett Malajziai tagintézménnyel is rendelkeznek. Minden diákjuknak garantálnak szállást és segítőt (tutort) is, de a kollégiumi elhelyezés itt is roppant drága: ugyan magában foglalja a bérletet az egyetemi buszra és az iskola konditermeibe is, de heti 77 és 170 angol font között van. Az alsó ár 6-8 fős szobákban történő elhelyezést jelent, míg a csúcsszoba ugyan saját konyhás és fürdős, de nagy luxusra itt sem kell számítani. Az Egyesült Királyság többi városához hasonlóan itt is jóval érdemesebb magánszemélyektől szállást bérelni, ez a megoldás sokkal olcsóbb. Az egyetemnek hatalmas, gyönyörű parkja van, és nyilván a felszereltségére sem lehet panasz. A tanárok állítása szerint egyszerűen nem tudnak olyat kérni az intézménytől, amit ne kapnának meg. Ha több, mint egymilliárd forintos szuperszámítógépre van szükség a hallgatók behatóbb oktatására, meglesz (van, Európán belül az egyik leggyorsabb). Ha új mérőberendezésekre az egyetem saját szélkamrájában, úgyszintén. Ez a hozzáállás uralkodik a diákokkal kapcsolatban is, így lett az iskolának a 200 közössége és 80 sportklubja mellé saját mozija. Nem, nem egy 30 fős projektoros kis terem, hanem egy orbitális, csilli-villi multiplex. Íme egy kép az előteréről: img_20150519_102102.jpg

 

Az oktatás kapcsán előadásokat hallgattunk meg a pszichológia, biológia, kriminológia, nemzetközi kapcsolatok, modern nyelvek és a filmtudomány szakról.  Mindegyik képzés teljesen elméleti (tehát alkalmazott pszichológia sincs), a diákok leginkább kutatókká válnak a programok elvégzése után. Például olyan gyógyszerfejlesztőkké, akik vezető rákkutatási projektekbe kapcsolódhatnak be. Ez pedig azt jelenti, hogy sok-sok statisztikai kimutatást kell készíteni, tehát nagyon erős matematikai alapokra van szükség. Igen, filmtudományon is, kriminológián is. Sajnálom. :-)

Ez alól az egyedüli kivételt talán a Modern Languages szak jelenti. Ide a felvétel minimális elvárásai közé tartozik két idegen nyelv minimum B2-szintű ismerete, a 3 éves bachelor szak elvégzéséhez pedig összesen 3, C2-es nyelvvizsga a minimális követelmény. Egy egy éves mesterképzés elvégzése után külön lehet szakosodni tanításra, illetve tolmácsolásra is. Rettenetesen keménynek hangzik, de ennyi felsőfokú nyelvvizsgával és egy Southamptoni diplomával elég szép fizetésekre lehet számítani. Apropó, fizetések: a Southamptonon végző diákok első munkahelyi átlagfizetése 26,000 angol font.

Ezt a szép átlagot leginkább a mérnöki karon végzett diákok húzzák fel. A sulinak alapvetően nagy hagyományai vannak ebből a szempontból, például a Spitfire vadászgépet is itt fejlesztették. Az elmélet ugyan itt is kulcsszerepet játszik, de a 4 éves képzések 3. évében a hallgatóknak egy egyéni projekttel kell megfelelniük, a 4.ben pedig egy csoportossal. Hogy mi is lehet egy ilyen csoportos projekt? Például ez: southampton_speed_car.jpg

A világ jelenlegi leggyorsabb gőzhajtású autója. De ezen kívül terveztek már teljes gátakat, repülőgéphajtóművet, vízerőművet is. A kutatáshoz az iskola minden eszközt biztosít, ha jó a projekt, akár még tőkét is.

A legnépszerűbb szakok közé tartozik a számítástechnika is. Ide átlagosan évi 1000 diák jelentkezik, közülük a 140 legjobbat veszik fel. Komoly kutatásokat folytatnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatban is, illetve az informatikusok gyakran dolgoznak együtt a robotikát tanulókkal. Az oktatás ugyan kemény, de a szabályozás laza, enni-inni teljesen nyugodtan lehet az informatikai laborokon belül. Mikor erre meglepődve rákérdeztem, a prof elmosolyodva közölte, hogy a „laborokban történő étkezés miatt elromló évi 3-4 billentyűzet költsége a program költségvetéséhez mérten elhanyagolható”. Hát igen, valószínűleg nem az az évi 30 font fogja tönkrevágni az iskolát. További lényegtelen ámde érdekes infó: az iskola területén nagyságrendileg 2200, minden diák által használható számítógép működik.

És akkor most jöhet a feketeleves, a bekerülési esélyek. Mint azt már korábban is írtam, hatalmas a túljelentkezés az intézménybe, és csak a legjobbaknak van esélyük. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy a minimális elvárás 2 emelt szintű ötös érettségi, mellé szaktól függően másik 2 vagy 3 ötös középszintű érettségi. És ez nem elég, e mellé a legtöbb szakon kérnek motivációs levelet, esszét, illetve bevett szokás a diákok meginterjúztatása is. Mesterszakon a beugró szaktól függően egy cum laude, vagy summa cum laude diploma. Nem könnyű.

Hét teljes órányi angol nyelvű tájékoztatás után zsongó fejjel indultunk el az autóinkhoz, hogy Treforest felé vegyük az irányt. A három órás út elején a közben összeszokott társasággal viccelődtünk, beszélgettünk, bugyuta slágereket énekelgettünk, időnként próbáltuk összehasonlítani az eddigiekben látott két, teljeséggel összehasonlíthatatlan intézményt. Amint áthaladtunk a Severn folyón, mindenkinek megváltozott a hangulata. Láttuk, hogy ez már Wales, és hogy itt valami teljesen más, mint Angliában. A folyó erdős, sziklás partja mindenkit felvillanyozott, és ámulatba estünk az ország vad, gyönyörű növényzetén. Egészen furcsa, hogy két szomszédos tagország hogyan tud ennyire különbözni. A látványtól rögtön Sir Arthur Conan Doyle Sherlock Holmes: A sátán kutyája című művének a tájleírása jutott eszembe. Aztán rágugliztam és kiderült, hogy az nem is Walesben játszódik. Francba. Viszont légvonalban alig van tőle 80 kilométerre délre, így valószínűleg ez a nyugati part jellegzetessége.

Treforest egy apró falu Cardifftól alig fél órás vonatútra. Magát az egyetemet rövid keresgélés után megtaláltuk, a főkapu előtt épp egy mókus szaladt el amikor bementünk.  A szobáinkat itt is hamar megkaptuk (kollégiumi szobákban aludtunk, bővebb beszámoló a következő cikkben!), aztán elindultunk a kötelező protokolláris vacsoránkra.

Southamptonban szeretnél tanulni? Kíváncsi vagy milyen képzéseik vannak az említetteken felül? Ebben az esetben olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

Túra az Egyesült Királyságban – Első nap – Chichester  

2015. október 12. 19:20 - Kovács Márton

 

Az első nap sosem könnyű, főleg ha az embernek kora reggeli gépre van jegye. Az enyém valamikor reggel 6 táján indult. Szokásos esti stressz, mit felejtettem el, vigyek-e borotvát, kell-e papucs, miért nem tanultam meg ennyi idősen inget hajtogatni, satöbbi. Aztán a rossz beidegződés miatt elalvás éjfél után, kelés hajnal 4 előtt, hogy időben a reptéren lehessek. Ó, az a csodás reptéri biztonsági szolgálat! Jegy megmutat, cipő le, zakó le, öv le, zsebeket ki. Táskából a laptopot kivenni, külön tenni, aztán persze visszatenni, hiszen csak egy kézipoggyász engedélyezett. Aztán bemutatni a jegyet még egyszer. És még egyszer..

Az úton már kellemes izgalom fogott el, így hamar elment az idő. Leszállás után rossz kisgyerekként kapcsoltam be a mobiltelefonom a földi vontatás közben. Ezzel kapcsolatban rögtön meglepetés ért: a szokásos hálózati üdvözlőüzenetek mellett már várt egy sms is, amiben Katrin (az észt kollegina) sietésre biztatott. Amint leszálltam a gépről és beálltam az útlevél ellenőrzéshez, újból éreztem a vibrációt az erőben, valamint a nadrágom zsebében is: „Hi Marton, please try to thrust the queue and be as fast as possible! There is a traffic jam on the M25 so we have to start ASAP! I am currently parking illegally in front of the main door of the airport!” Nyers magyar fordításban ez valahogy így hangzik: „Helló Márton, kérlek próbálj tolakodni és gyere amint tudsz! Dugó van az M25-ön, úgyhogy rögtön indulnunk kell! Épp illegálisan parkolok a reptér főbejárata előtt!”

Siettem ahogy tudtam. Egy szép új Vauxhall hátsó ülésére pattantam be, aminek még az ajtaját sem tudtam becsukni, máris csikorgó kerekekkel indult. A reptéri parkoló sietős elhagyása után egy picit csillapodott a hangulat, így már nyugodtan be tudtam mutatkozni az autóban ülő 4 kolleginának.

Nagyjából két és fél óra múltán megérkeztünk az ország legkisebb egyetemének otthont adó városába, Chichesterbe. Ugyan zsibbadó fenékkel kászálódtunk ki a kocsiból, de a látvány rögtön megragadott: az egyetem legtöbb épülete inkább tűnt többszáz éves apátságnak, mint oktatási intézménynek. A főépületbe érve rögtön egyértelművé vált az iskola egyik legnagyobb erénye: a tanárok és a diákok közvetlen kapcsolata. Szemmel látható volt, hogy mindenki ismer mindenkit, és ez egy roppant barátságos jelleget kölcsönzött az alig 5000 diákot számláló iskolának.

img_20150518_131437.jpg

Az intézmény első sorban alkotókat képez, a programok nagy része a filmművészet, színészet, zene, tánc, illetve a szépművészet köré csoportosul. Ugyan könyvelést és más üzleti szakokat is tanítanak, de ez az iskola egyszerűen nem erről szól. Folyamatosan hangsúlyozták, hogy mennyire fontosnak érzik, hogy a felvett diák igazán ide való legyen. Szeretik az önálló ötleteket, az igazi, különc művészeket, ahogyan azok is szeretnek ide járni.

img_20150518_122102.jpg 

A felszereltségben nem ismernek tréfát, a zenészeknek saját koncerttermek, a filmeseknek nyolc felszerelt vágószoba áll a rendelkezésére. Ezekben a szobákban a tanulók számítógépként vadonat új Mac Pro-kat használhatnak, amikből a legolcsóbb is bőven egymillió forint felett van. Persze rossz is lenne többet várni egy-egy vágási, avagy 3D renderelési feladatra a szükségesnél, így ez teljesen érthető :-) Az intézmény váróterületein úgyszintén Apple gépek dolgoztak, amiket bármelyik tanár vagy diák díjmentesen igénybe vehet.

A filmművészeti kar bemutatása után beültünk egy drámaórára, megnéztük a sport science épületét, pár tánctermet, végül pedig a szépművészeti épületben kötöttünk ki. Itt nem csak a tantermeket, a festő és szobrászműhelyeket néztük meg, hanem az iskola kiállítását is. Egy teljes épületet szenteltek ugyanis a diákok műveinek, amik között voltak festmények, szobrok, sziloplaszt-képek (nekem sem jutott volna eszembe, de tényleg, megtekinthető a galériában), illetve egy videosorozat arról, ahogy egy lány a legkülönbözőbb módokon kínozza magát: piros festéket folyat ki a szájából, beragasztja a száját, illetve hajevéssel öklendezteti magát. Ez utóbbi performanszt 6-8 falra rögzített lapostévé mutatta pár másodperces kisvideók formájában. Célja, hogy felhívja a figyelmet az elmaradott országokban uralkodó férfi elnyomásra, illetve a női szólásszabadság hiányára. Egy másik hölgy meztelenre vetkőzve hempergőzött fekete festékbe, majd egy fal mellett táncolva, a testével festette össze azt. Ezt már meg sem próbálták megmagyarázni. Mondtam, Chichester a kicsit különc művészek hazája J  A lehetőségek tárháza azonban végtelen, volt aki saját mini mozitermet készített filmes-rajzos munkája bemutatásához,  más bekötött, véres sérüléseket mutatott be szobrok formájában. Az egész tárlatvezetést a kar egyik vezető tanára, Steve McDade tartotta. Hihetetlen beleéléssel beszélt minden művész munkájáról, így a bemutató lenyűgöző, ugyanakkor rendkívül megterhelő volt. Érdemes az egész galériát megnézni, vannak még bőven érdekességek.

 img_20150518_150151.jpg

A művészeti kar után útnak indultunk Southampton felé, a nem egész egy órás úton végig a napi tapasztalatokról, legfőképp a lenyűgöző kiállításról beszélve. Gyorsan lecuccoltunk a hotelszobáinkban, aztán egy laza sétával eljutottunk a The Dancing Man Brevery -be, ahol a University of Southampton képviselői vártak minket. Bemutatkozással, finom vacsorával, egy-két sörrel és egy informatív beszélgetéssel zártuk az estét.

 

Többre vagy kíváncsi Chichesterrel kapcsolatban? Érdekelnek a művészeti képzések? Ebben az esetben olvasgasd a StudyGuide oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

Túra az Egyesült Királyságban – bevezető

2015. október 05. 20:46 - Kovács Márton

 

Egy kedves észt kolleginám az év folyamán már többször is jelezte, hogy szeretne elcsalni egy kis fejtágító tréningre az Egyesült Királyságba. Jófej, megbízható lány, már régóta dolgozunk együtt és eddig még sosem csalódtam benne. A dolog valahogy mégis távolinak tűnt, az egésznek olyan „majd egyszer valamikor” - szaga volt. Valamikor decemberben viszont konkrét információkkal hívott fel: indulás egy hónapon belül, a Chichestert, a Southamptont, a South Walest, a Nottingham Trentet  és a Birmingham City University-t  fogjuk meglátogatni. Minden sulit bejárunk, megnézzük az épületeket és a felszereltséget, előadásokat hallgatunk az intézményről, órákra ülünk be, esetenként tartunk egy nagyobb sétát a városban is. Hogy teljes legyen az élmény, beszélünk helyi diákokkal is, illetve a legtöbb intézményben a diákmenzán reggelizünk vagy ebédelünk.

ukflag.png

Elsőre majd’ kiugrottam a bőrömből, imádok új városokat és új embereket megismerni.  Na meg persze az ember tanul is valamit az ilyen túrákon, tulajdonképpen az sem árthat. :-)

Az első levél után hétről hétre potyogtak az információmorzsák: Londonból indulunk, reggel kilencre már a Stansted reptér előtt kell lenni, két autót bérlünk, összesen kilencen megyünk, nyolc különböző európai országból. Aztán nagyjából két héttel az indulás előtt jött a résztvevők listája. Elolvastam, aztán még egyszer, végül harmadjára is. Az enyémet kivéve csupa-csupa női név. Rákérdeztem a túra szervezőjétől is, és megerősítette a félelmem: összesen nyolc, huszonegy és ötven közti nővel leszek összezárva hat napon keresztül. Félreértés ne essék, imádom és becsülöm a nőket. De hogy egyetlen férfitársam sem lesz, akinek velem együtt gyűrött a ruhája, kócos a haja, és akivel együtt várhatom a végtelennek ígérkező pisiszüneteket, kicsit megijesztett.. No de milyen is lesz így az utazás?

Ha még a részletes beszámoló előtt többet szeretnél tudni az Egyesült Királyság felsőoktatásáról, olvasgasd a GYIK -et, a StudyGuide vagy a SCEDA oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

A "Legjobb Egyetem" nyomában

2015. szeptember 17. 11:39 - Kovács Márton

Előadásaink után általában egy nagyjából fél órás kérdezz-felelek szokott kialakulni, amely során a diákok és szülők felteszik az őket legjobban érintő kérdéseket. Teljesen természetes, hogy mindenki a legjobbat akarja a gyerekének/magának, így gyakran megkérdezik azt is, hogy melyik a legjobb iskola.

Ennek a kapcsán mindig kicsit kínban vagyok, hiszen amilyen egyszerűnek hangzik a kérdés, olyan nehéz megválaszolni. Először is leírom a kutatással alátámasztható, hivatalos maszlagot, aztán azt is, hogy miért teljesen irreleváns a kérdés.

 A két legismertebb és leginkább megbízhatónak tartott felsőoktatási rangsor a Times Higher Education, valamit a QS Top University rankings. Ezek a rangsorok a publikált cikkeket, kutatási eredményeket, ipari bevételeket, nemzetközi fókuszt és tanítási módszertant figyelembe véve állítanak fel egy listát a világ iskoláiról. Ha az intézmények átlaghelyezését vesszük alapul (összeadjuk az említett oldalakon elért helyezéseiket, majd osztjuk kettővel), könnyen megkaphatjuk, hogy a világ legjobb egyeteme a Harvard. Valószínűleg nem is teljesen elrugaszkodott vélekedés ez, hiszen itt végzett Obama, Kennedy, de például Natalie Portman vagy Mark Zuckerberg is.

qs.JPG

Az általunk képviselt intézmények közül a legjobb helyezést az Erasmus University Rotterdam érte el a maga 81. helyével, őt szorosan követi a University of Southampton a 113. pozícióval, utánuk pedig az Aarhus University a 124., a Vrije Universiteit Amsterdam pedig a 153. hellyel következik. Viszonyításképpen elmondható, hogy a legjobban rangsorolt magyarországi egyetem a Szegedi Tudományegyetem, amely a QS szerint az 551. és 600. hely között áll holtversenyben. A Times Higher Education 400-as listáján magyar iskola nem szerepel.

 

 És akkor miért is irreleváns ez az egész?

 

Egy részről azért, mert ezek a rangsorok sem adnak pontos képet az iskoláról. A Times például híresen szereti kiemelni az Egyesült államok intézményeit, ami az alábbi ábrán jól látható.

timesustulero.jpg

Másrészt pedig azért, mert teljesen mindegy, milyen erős az egyetem, ha Te nem érzed jól magad benne. Érdekességképpen megnéztem az angol egyetemek diákelégedettség szerint rendezett rangsorát is. Ebben az első helyen egy másik szerződött partnerünk, a Coventry University szerepel. És hogy hányadik ebben az összeállításban a már említett Southampton? A hetvenedik. Jól látszik, hogy az egyetemek tudományos helyezése és a diákok elégedettsége között nincsen összefüggés. Hogy még nagyobb legyen a zűrzavar, a magas diákelégedettségi arány sem jelenti azt, hogy Te, mint individuum jól fogod érezni magad az adott intézményben.

 

Akkor milyen listáról tudhatom meg, hogy melyik a számomra megfelelő iskola?

 

Semmilyenről, ugyanis ez rengeteg tényezőtől függ: a jellemedtől, az elvárásaidtól, és sajnos az anyagi helyzetedtől is. Többek között ebben is próbálunk a segítségedre lenni: nyitottak vagyunk díjmentes személyes találkozókra, amiken megismerhetünk Téged, céljaidat, vágyaidat, és ezek alapján tudunk megfelelő iskolát javasolni.

Ha többet szeretnél megtudni a külföldi egyetemekről, olvasgasd a GYIK -et, a StudyGuide vagy a SCEDA oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

Minden kezdet nehéz,

2015. szeptember 10. 11:09 - Kovács Márton

így van ez a blogolással is. Az ember feje tele van információkkal, érdekességekkel, tudnivalókkal, mégsem tudja, hogyan is kezdhetné a történetet. Azt hiszem, legegyszerűbb lesz, ha röviden bemutatkozom. Kovács Márton vagyok, 24 éves. Szeretem a szép órákat, a különleges autókat, ételeket és italokat, enyhe kütyübuzériában szenvedek. Imádom a munkám: résztulajdonosként, valamint tanácsadóként tevékenykedem az ország egyik legnagyobb portfólióval rendelkező felsőoktatási ügynökségénél, a StudyGuide-nál. Az itt elért sikerekről, kudarcokról, tapasztalatokról fog szólni ez a blog. Na meg persze egy kicsit a kollégákról és rólam is.


Az egész történet nagyjából 4 éve kezdődött: két cimborám, Feri és Marci kevés információval, de annál nagyobb lelkesedéssel elindultak, hogy meghódítsák világot, és a dániai Aalborgban kezdjék meg a felsőoktatásukat a University College of Northern Denmark-on. A kezdet számukra is nehéz volt: mivel segítséget nem kaptak, a tanulás mellett mindent maguknak kellett kijárniuk. Heteken keresztül szenvedtek a hivatalos ügyek elintézésével, és biztosított szállásuk nem lévén, több mint egy hónapig éltek egy nagyjából 12 négyzetméteres mobile home-ban. Négyen. A közös fürdő és wc az udvaron, egy külön épületben állt, ami a Bahamákon akár mókás is lehet, de Dániában, 10 fok alatti hőmérsékletben, szinte folyamatos, erős szélben annyira azért nem jó vicc.

A lelkesedés végül minden akadályt legyőzött, Feri pár hónappal később mosolyogva, az iskola nagyköveteként tért haza és számolt be az élményeiről, tavaszi látogatása alkalmával pedig már arról mesélt, hogy az intézmény még több diákot szeretne Magyarországról, ő pedig vállalkozást alapítana erre. Rengeteg meló, hatalmas bizonytalanság, az első két évben garantáltan semmi fizetés. Természetesen muszáj volt belevágnom.

Az alapkoncepció egyszerű volt: Marci (akivel a vezetéknevünk is egyezik, ez is megér majd egy külön postot) felel az intézményi kapcsolatokért, Feri a marketingért, én pedig az értékesítésért. Ez a valóságban annyit tesz, hogy igyekszem folyamatosan tanulni a partnerintézményeinkről, időnként ellátogatok hozzájuk, rendszeresen előadásokat tartok magyarországi iskolákban, rendezvényeken, valamint díjmentes, személyes konzultációkat tartok az érdeklődő diákoknak. A dolog lényege, hogy minél többet tudjunk segíteni a külföldi felsőoktatásra készülőknek.

studyguideintezmenyek1.JPG

A kezdeti egy iskola után két évvel már hat, nem sokkal később pedig – egy nemzetközi megállapodás keretein belül – több mint ötven iskolával álltunk kapcsolatban, jelenleg nagyjából 5000 képzést promotálva. Természetesen nem ismerek minden képzést, ahogyan személyesen (még) nem is látogattam meg az összes partnerintézményt, így elsősorban azokról beszélek a diákoknak, amelyikekről személyes tapasztalatom is van. Ha más helyszínekhez ragaszkodtok, én is segítséget kérek egy kollégától, aki már járt a területen. Mindenben tehát nem tudok segíteni, de sok mindenben igen. Hogy megtudd, pontosan miben, olvasgasd a GYIK menüpontot!

Nemsokára egy izgalmasabb témával jelentkeztem, addig is olvasgasd a GYIK -et, a StudyGuide vagy a SCEDA oldalát, írj e-mailt az info@studyguide.eu címre, avagy egyeztess velem időpontot személyes konzultációra a +36-30-510-98-04 számon!

Üdv,

Kovács Márton

komment

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu